Arkiv för juli, 2004

Stockholm Pride 28-30 juli

onsdag, juli 28th, 2004

Den här gången skrev jag inte dagbok direkt efter händelsen vilket gör att årets resumé från Priden inte blir så lång och detaljerad. Från början hade jag inte ens tänkt åka upp till priden eftersom jag ju nyligen hade varit i stockholm och tyckte inte att ekonomin skulle tillåta ytterligare en resa. Men också lite för att min goda vän Lina inte skulle kunna va med så mycket. Det blev i alla fall så till slut att jag åkte iväg på Onsdagen. Lina stod i tältet på onsdagen så det blev att jag strosade omkring på prideområdet. Det blev dock ingen sen kväll utan Lina skjutsade hem mig till vår goda vän Åsa P3 å hennes katt där jag skulle sova över ett par nätter. På Torsdagen mötte jag upp min vän Pia för att gå å lyssna på ett transseminarium vilket blev en trevlig tillställning. Därefter blev det en del minglande på prideområdet med Åsa och Pia samt lite andra transväninnor. På kvällen blev det en hel del pratande på mig och Åsa så det fröjde till tidigt på morgonen innan jag somnade. Därför blev jag lite försenad till det roliga transeminariet med Sara Lund å Anna Lena Brundin. Just det seminariet blev väldigt välbesökt så när jag kom fick jag stå en bra bit ut i korridoren, men jag hörde ändå ganska bra vad dom sa. Efter seminariet träffade jag trevliga Susanna för första gången i ombytt skepnad. LindaE var också där. Pia hade dock kommit i tid och fått en riktigt bra plats på seminariet men nu var hon liksom vi övriga tre hungriga, så det blev en tur till en närliggande restaurang. På kvällen åkte jag å Lina hem till henne. Meningen var att vi skulle ut å festa på kvällen men båda var trötta så det blev en lugn filmkväll istället. På lördagen väntade ju så den som jag tycker största och skojjigaste händelsen under Priden, nämligen paraden. Paraden tycks bli större för varje år och påminner om rena karnevalen. Kändes som det var oerhört mycket mer folk längs med vägen denna gång. På kvällen blev det minglande på prideområdet där vi lyssnade på uppträdandena och strövade runt bland tälten. I ett av tälten hittade vi ett hockeyspel. Så då var jag ju tvungen att utmana Lina på en match som jag vann. Därefter utmanade jag Michelle som ju tydligen spelar en hel del själv hade jag inte spelat på flera år. Trots det tyckte jag nog att jag hade pressen i matchen men förlorade tillslut på en slumppuck. Revanch nästa år var så säker.

Tv semester 2 juli -10 juli

fredag, juli 2nd, 2004

blank dagbok 2004-05-06 FREDAG 2004-07-02
Första dagen på ännu en fyra veckor lång semester. Inledningen på semestern har varit planerad ett bra tag tillbaka. Första anhalten blev Lidköping där jag beställt tid för att vaxa ben och mage för första gången. Det gjorde väl inte riktigt så ont som jag hört sägas men magen å bröstet gjorde rätt ont att vaxa å blev rejält rött efteråt. Därefter hoppade jag på tåget i Falköping för vidare transport mot Göteborg. Under tågresan hände inget speciellt som vanligt utan jag lyssnade på musik o läste lite. Framme i Göteborg mötte min transväninna Lina upp tillsammans med sin bror och hans flickvän. Efter att ha fikat å kikat runt lite på nordstan åkte jag och Lina vidare till Linas syster och hennes pojkvän där vi skulle få övernatta under vistelsen i Göteborg.

LÖRDAG 2004-07-03
Både jag å Lina hade beställt tid hos Sabina (som är make up artist) för att bli sminkade på ett proffsigt vis. Nöjda och belåtna stegade vi ut i ösregnet för att möta upp Linas bror och flickvän igen. Eftersom det regnade och vi var lite hungriga beslutade vi oss för att börja med att gå på ett café. Nordstan fick återigen ett besök av oss och sedan blev det även ett besök på Movieline. På kvällen bytte vi om för kvällens äventyr och blev bjudna på en god middag hos Linas syster, innan vi skyndade vidare till Gretas där vi hade stämt träff med sminkösen Sabina och en annan trevlig transvestit som heter Julia. Det blev en kort vistelse på Gretas innan vi åkte vidare mot slutmålet för kvällen som var nattklubben Bubbles. En mycket trevlig klubb med 30 årsgräns vilket gör att musiken är mer åt 80-tals hållet å man slipper jobbig rap o industri techno vilket är bra. För att va en vanlig hetero klubb är det mycket städad publik som har vett att uppföra sig. Har så här långt inte sett något slagsmål på de två gånger jag varit där. Som vanligt var det främst på damtoaletten som man kom i kontakt med folk att prata med, De flesta tjejer verkar tycka vi är lite häftiga å man möter ytterst sällan ogillande kommentarer på en damtoalett.

SÖNDAG 2004-07-04
Återigen sammanstrålade vi med Linas bror med sambo. Denna gång för en liten resa i Lasse Majas fotspår. Lasse Maja som ju är sveriges första kända transvestit satt fängslad under många år på Carlstens fästning på Marstrand utanför Göteborg (en utförligare artikel om resan i Lasse Majas fotspår kommer finnas på hemsidan snart). Väl vid Fästningen valde vi att gå en guidad tur som visade sig bli mycket intressant, främst handlade det om fästningen och dess fångar samt vilka straff de fick. Kort efter den guidade turen började regnet ösa ner å vi fick skynda oss in i granncellen till där Lasse Maja en gång suttit inspärrad. Det regnade dock inte så länge som tur var, så vi kunde fortsätta att ta lite intressanta bilder. Jag undrar om vi måhända var de första ombytta transorna som gått den guidade turen där. När vi tagit färjan tillbaka till fastlandet igen passade vi på att hälsa på Sabina som arbetade på en närbelägen restaurang. Måste ha varit jobbigt med tanke på att hon var ute och festade med oss dagen innan. Dagen avslutates lugnt framför tvn och EM finalen i fotboll.

MÅNDAG 2004-07-05
Göteborgsäventyret är slut och nästa äventyr tar sin början. Lina hade bokat flyg till Stockholm och jag hade införskaffat en tågbiljett. Fem timmar på tåg är väl inte jättekul men med en nyinförskaffad liten mp3 spelare och en god bok gick det bra. Förvånansvärt sällan man kommer i samspråk med folk på tåg egentligen vilket är synd. Chansen är dock avsevärt större om man åker ombytt vilket jag alltid gör om jag är ute på transäventyr. Lina mötte upp mig på Centralen i Stockholm och eftersom hon kom i sin manliga skepnad fick hon agera gentleman och släpa på min tunga resväska. På kvällen tog vi det lugnt men oturen var framme och Lina lyckades få 200 gradigt kyckling spad på foten. Det tog riktigt illa och hon fick sitta med foten i en hink med iskallt vatten hela kvällen.

TISDAG 2004-07-06
Linas fot var något bättre denna dag å vi kunde efter omplåstring dra iväg mot nya äventyr. Barkabys outlet blev första anhalt. Brukar kunna finnas en del billiga kläder å så där men vi fann inte mycket av intresse denna dag. Fortsättningen på resan i Lasse Majas fotspår tog istället vid när vi letade upp Barkaby torg där Lasse Maja greps inför sitt långa straff på Carlstens fästning. Lasse Maja var ju troligen transvestit men sattes ju i fängelse eftersom han också var stortjuv och tyvärr utnyttjade detta i sin kvinnliga skepnad. Men hade det inte varit för att han var stortjuv hade han troligen inte alls blivit ihågkommen idag. Ett fascinerande levnadsöde som jag kommer skriva mer om på sidan inom kort. En liten promenad på djurgården blev det också då vi letade efter djurgårdsterassen som vi inte hittade. På hemvägen kom jag på att vi kunde ringa vår vän och fotograf Åsa. Efter lite övertalning pga det plötsliga förslaget gick hon med på att vi kunde komma dit på en fika. Vi köpte även med oss lite fikabröd och blev sedan kvar långt in på natten. Det blev en oerhört trevlig kväll med mycket diskuterande och kikande på Åsas bilder.

ONSDAG 2004-07-07
Inne i stan på shoppingtur kollade vi bland annat in Myrornas begagnade kläder där jag hittade en rätt söt brudklänning som jag provade. På kvällen mötte vi upp vår kära gamla reskamrat LindaE samt en ganska ny bekantskap vid namn Rebecka på Mandus i gamla stan. Inne på Mandus blev två småtjejer som var där med sina mammor jättefascinerade av oss och när vi hälsade på dem visade det sig att de var drån Sidney i Australien. Så jag fick nu chansen att försöka förklara vad en transvestit är på engelska och det fick nog ganska bra. Efter Mandus gick vi vidare till Café opera där det inte var några problem att komma in. LindaE backade dock ur och åkte hem. Rebecka stannade lite längre på Mandus och pratade med en vän men anslöt till Café opera lite senare. Inga kändisar såg vi och inte kunde man sitta eftersom alla bord var reserverade förutom i en restaurang del med fina möbler men där fick man inte sitta om man inte åtminstone beställde en svindyr 33 cl dricka för 34 kronor. Ivanlig ordning blev det inne på dam toan som man konverserade lite med folk. Enda undantaget var när vi alla tre stod å pratade och det kom fram en kille som ville att vi skulle skämta med en kompis till honom. Som han ville att vi skulle gå fram och prata med, något som vi inte ställde upp på. Trots allt var det ju en ganska kul upplevelse att ha varit där.

TORSDAG 2004-07-08
Första resmålet denna dag var en större variant av Myrornas butik. Där hittade jag en jättefin festklänning som tyvärr var för liten. Blev till slut en grå kjol för en billig penning innan vi lämnade butiken. Lina (som för dagen valt att vara sitt manliga alter ego på grund av smärtan i foten) vet ju om mitt oerhörda intresse för sport. Därför svängde hon in vid kungliga tennishallen på vår väg hem innan kvällens ombyte. Där tog vi ett par bilder innan vi for vidare till Heron city där vi gick på bio och såg Spindelmannen 2. Därifrån tog vi oss sedan till ett annat köpcenter där jag hittade en butik med mycket snygga kläder. Köpte bland annat två snygga transvänliga tub toppar och byxor därtill. Den här kvällen blev det på nytt ett besök på ett vanligt hetero ställe namnet till trots. Schlagerbaren visade sig vara ett riktigt trevligt ställe med mycket bra musik (det var inte enbart schlager utan även en hel del 80- talsmusik.). Fotografen Åsa och en kompis till henne anslöt till oss strax innan tolvslaget. Efter att ha dansat en del blev det återigen intressanta besök på damtoaletten. Återigen var det tjejer som blev nyfikna på oss och inte minst en afrikansk tjej som tydligen aldrig hört talas om fenomenet transvestism. Hennes ögon såg ut som stora pingisbollar när hon hörde oss prata Verkade inte som hon riktigt kunde förstå att vi verkligen var killar trots att Lina försökte förklara. Å när jag bekräftade att även jag var kille kunde hon inte fatta hur jag kunde ha riktiga bröst som hon uttryckte det. Så jag fick visa att dom var var bluff, men uppenbart är ju att det ser ganska äkta ut. Åsas kompis skulle jobba nästa dag och gick hem tidigt men vi övriga avslutade i karaoke baren där vi lyssnade på de sista framträdandena. En kille som sett oss kom fram och la armarna om mig och Lina så att vi fick försöka hålla i perukerna för att de inte skulle trilla av. I garderoben mötte vi en kille som blev nyfiken på oss på samma positiva vis som tjejer brukar bli vilket var kul. Det märktes att den här killen inte hade några problem med det vi gjorde utan mest tyckte vi var häftiga vilket var kul eftersom de flesta killar har en slags distans å rädsla.

FREDAG 2004-07-09
Den här dagen tänkte vi shoppa lite i stan samt ta kort vid lite sevärdheter i Stockholm. Första anhalt blev Restaurang Prinzen. Denna gamla restaurang sägs ha varit ett ställe dit Lasse Maja ofta gick. Om huset fortfarande är det samma å ligger på samma plats är jag dock lite osäker på. Eftersom jag nu i princip var helt utan parfym blev det ett besök på NK där vi luktade oss runt bland dofterna. Å till slut hittade jag lite som jag ville ha. Trots att det såg ut att bli en mulen dag på morgonen så blev det riktigt fint väder när vi sedan plåtade oss framför slottet, Globen o lite båtar i hamnen. På kvällen hade vi bestämt oss för att gå på klubben Connection tillsammans med Susanna Li en annan trevlig bekantskap som jag inte tidigare träffat. Hon hade dock fått för sig att hon ville pröva att ta tunnelbanan från det område hon bor vilket Lina avrådde henne ifrån. På Connection var det bra musik men lite folk därför bestämde vi med Susanna Li att mötas upp på Tip Top istället. Det visade sig dock att hon fick lite kalla fötter efter det Lina sagt och trots allt gjorde hon nog klokt i att inte ta den tunnelbane linjen så sent en fredagskväll. På Tip top träffade vi Hildur som är en annan transvestit som vi pratade en stund med. Musiken var dock ingen höjdare på Tip top tyckte vi så vi åkte tillbaka till Connection. Stället var nu helt överfullt med folk å det fanns knappt en fri plätt på en meter som man kunde stå på så vi beslutade oss för att avsluta kvällen lite tidigt.

LÖRDAG 2004-07-10

åttonde dagen på raken för mig i ombytt skepnad. Tveksamt om jag har varit ombytt så lång tid på raken förut även om någon av mina utlandsresor säkert var sju dagar i rad. Denna dag var dock vigd åt att packa för hemresan. För att inte behöva stressa valde jag ett tåg sent på eftermiddagen. Susanna Li mötte upp oss som kille vid centralen vilket var trevligt särskilt med tanke på att hon inte kunde komma med kvällen innan. På tåget blev jag via platsbiljetten placerat på ett såkallat 4 manna säte så det blir en eller två personer öga mot öga. När jag klev på satt ett yngre par vid fönster sätena men ingen av dom reagerade alls på mig. De klev dock av ganska snart och ersattes av två killar varav den ena inte heller reagerade något på mig. Den killen klev snart av igen medan den andra som satt mitt emot mig kollade på mig en hel del. Det är helt omöjligt att säga om han kollade för att han tyckte jag såg ut som en snygg tjej eller om han kollade för att han var osäker på vad jag var. Han blev i alla fall sittandes på tåget till samma station som jag. Det kändes helt klart lite jobbigt att va iakttagen. Resan gick i alla fall bra och vid stationen väntade mina föräldrar på att skjutsa hem mig och ännu ett äventyr är till ända. Tiden går oerhört fort ju äldre man blir å det känns verkligen viktigt att ta vara på den.